Darin Morgan. Mies joka ilmestyi melkolailla tyhjästä X-Filesin kirjoittajatiimiin kakkoskaudella, kirjoitti tähän kolmannen kauden loppuun mennessä neljä jaksoa ja katosi sitten. Hänen tuotantoaan muistellaan lämmöllä, eikä ihan vähän: Jose Chung on huomattavan monessa nettilistauksessa rankattu sarjan parhaaksi jaksoksi. Saatan olla samaa mieltä, katsotaan nyt sitten kun olen uudelleennähnyt kutoskauden jakson Field Trip, jolle olen tuon arvosanan joskus antanut. Joka tapauksessa Jose Chung on siis Darin Morganin neljäs ja viimeinen jakso, ja vaikka on sääli että sarja menettää näin häkellyttävän omaperäisen käsikirjoittajan, on myös ymmärrettävää, että Morgan ei enää jatkanut. Minne hän olisi tästä mennyt? Jose Chung on pyörryttävän täyteen viittauksia, käänteitä, kliseitä ja niillä leikkimistä, hahmoja ja heidän heijastuksiaan totuudesta. Se on mestarillista kerronnan tasojen pyörittelyä, jonka pohjana on näennäisen klassinen abduktiotapaus: kaksi nuorta kohtaavat syrjäisellä tiellä ufon ja heidät siepataan sen kyytiin.
Tarina alkaa sen jälkeen kun se on jo päättynyt: menestyskirjailija Jose Chung, joka on jo tehnyt tutkimuksia itse tapahtumapaikkakunnalla, haastattelee Scullya ja pyytää tätä kertomaan totuuden tapauksesta. Scully kuvailee paikan päällä Mulderin kanssa tekemiään tutkimuksia, ja silminnäkijöinä ovat toinen toistaan originellimmat hahmot, joista jokaisella tuntuu olevan käsitys siitä mitä tapahtui, koska se tässä jaksossakin todetaan: abudktiotapahtumat ovat muuttuneet populaarikulttuurin peruskauraksi. Totta kai kaikki tietävät mitä tapahtuu ja miksi, mutta miksi jokaisen tarina on erilainen? Kenen kokemus on totta, ja lopulta: onko mitään totuutta olemassa, tapahtuiko mitään? Todistajanlausuntojen kuva Mulderista ja Scullysta on katsojalle yhtä etäinen kuin kuvaus kenestä tahansa muusta, ja täten herää kysymys: onko itse X-Files kokonaan puolueellisen filtterin läpi nähty? Tätäkö nämä sympaattiset agentit todella ovatkin muiden silmin nähtynä?
Kakkoskauden DVD:llä Chris Carter totesi, että Darin Morgan käsikirjoitti siten kuin olisi halunnut tuhota koko sarjan. Ja juuri senhän hän tässä magnum opuksessaan tekee. X-Files riisutaan niin alkutekijöihinsä, että edes päähenkilöitä ei enää tunnista. Edes heidän totuutensa ei ole enää totta, ja lopullinen sulkeuma jää tälläkin kertaa, kuten niin usein, saamatta. Mutta tällä kertaa katsoja jää niin monumentaalisen tyhjän päälle, että sen aikaansaanti näin tiheällä käsikirjoituksella tyrmää. Minkään tapahtumisesta ei voi lopulta olla varma. Edes legendaarisen aivot kiepauttava teaser - joka sentään tuntui olevan se mikä varmuudella tapahtui, ei sitten lopulta ehkä kuitenkaan ollut totta. Kaikkien näiden tasojen ylle Morgan viljelee omaa huumoriaan, joka on ennen kaikkea eksentristen hahmojen yhä tiheämpää ilmestymistä tarinaan mukaan. Viittauksia sinkoilee kaikkiin suuntiin: jokaisen hahmon nimi on kunnianosoitus johonkin, jokainen kohtaus sisältää yleensä vähintään yhden heiton joko X-Filesin omaan absurdiin todellisuuteen tai science fictioniin yleensä. Scully on järjen ääni, mutta lopulta hänkin imeytyy mukaan tarinan harhoihin. Kävivätkö mustapukuiset miehet todella hänen luonaan? Mulderin muistin mukaan kyllä, Scullyn ei.
Darin Morgan tosiaan tämän jälkeen enimmäkseen katosi. Hän kirjoitti Carterin toiseen sarjaan Millenniumiin kaksi jaksoa, joista Somehow Satan got behind me on ehkä omaperäisin ja tyrmäävin kolmevarttinen jota olen jenkkitelevision koskaan nähnyt tuottavan - se käyttää samanhenkistä kerrontatekniikkaa kuin Jose Chung, mutta - no niin, sanotaan että näin jakson joskus vuonna 1999 kun se Suomen kanavilla näytettiin ja muistan sen yhä. Pitäisi nähdä sekin uudestaan. Joka tapauksessa Jose Chung on mestariteos, se kai on tullut selväksi. Se on tarinankertojan taidonnäyte; samanaikaisesti sekä kunnianosoitus että estoton parodia X-Filesista ja niin monen epäluotettavan kertojan yhtäaikainen kuoro, että niiden äänien syvyydestä kenties nousee jokin yhden ihmisen "kokemusta" suurempi totuus. Kenties.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti