4.10.15

X-Files 2.21: The Calusari

Olin vähän kahden vaiheilla koko tämän jakson ajan. Heti kättelyssä tulee selväksi että kyseessä on X-Filesin tulkinta varsin kulahtaneesta teemasta "creepy kid" (tai jopa "evil kid"). En ole erityinen fani. Lapset eivät ole pelottavia, sori vaan; varsinkaan nämä elokuvien kolkosti tuijottavat "ilkeät" lapset, kiusaannuttavaa sellaisia vain on katsella. Tämäinen vaikutti oudon tutun näköiseltäkin, kunnes selvisi että sama poitsu esiintyi myös ykköskauden jaksossa Conduit pikkupoikana, joka sai abduktoidulta siskoltaan viestejä tv:n kautta. Yksi jakson sisäinen näyttelijätoistokin löytyy: sama tyyppi (siis ihan sama hahmo) on sekä digitaalisen kuvankäsittelyn erityisasiantuntija, että Mulderin valittu mies mitä tulee tuntemattomien substanssien analysointiin. Oliko budjetti jo ylitetty ja kaksi hahmoa yhdistettiin samaksi?

En tykännyt myöskään siitä romanialaisesta "diabloa" huutavasta eukosta (lapsen isoäiti) ja hänen rituaaliukkokööristään; perhemallin Chevroletilla kruisaileva mustiin pukeutunut äijäkolmikko oli melkein koomisen korni. Kaiken kaikkiaan jotenkin perinteisiä kauhuleffakliseitä oli ylitsepursuavasti (ja minä olen nähnyt todella vähän kauhuleffoja - jos tunnistan jonkin asian kliseeksi, sen on sitä pakko olla), varsinkin lopussa heitettiin tehosekoittimeen Manaaja ja Amityville horror kun seinät vuotivat visvaa, ikkunat räjähtelivät, musiikki pauhasi ja kaikki huusivat. Toisaalta tuo viimeinen kymmenminuuttinen oli kyllä tyylikäs. Intensiteetti oli kaikesta korniudesta huolimatta aikalailla oikein väännetty - eli maksimiin. Juuri sellaista tuo kulahtanut juoni kaipasi, tai no, eihän kyseessä nyt sitten loppujen lopuksi ihan se tavallisin "ilkeä ipana"-kuvio ollut, eli pointsit kai siitäkin. Hiukan kyllä ihmetytti Mulderin heittäytyminen täysillä näiden romanialaispappojen manausprosessiin mukaan. Sairaalasängyllä makaavan lapsen kimpussa hyörivä äijäkööri ei herättäisi minun luottamustani, olkoonkin että kyseinen lapsi sihisi kuin itse perkele. Tällä kertaa sentään poltergeist heitteli Scullya ympäriinsä, mikä piristäväksi vaihteluksi laskettakoon. Emmekä edes saaneet kuulla hänen tieteellistä tulkintaansa tapahtuneesta.


27.9.15

X-Files 2.20: Humbug

Floridassa sijaitseva pikkukaupunki, jonka asukkaista iso on erilaisia performanssitaiteilijoita ja karnevaalifriikkejä - ja jossa tapahtuu viimeisin vuosikymmeniä jatkuneesta veristen murhien sarjasta. No mikäs siinä, perus X-kamaa. Mutta kun käsikirjoittajana on Darin Morgan niin oh man. Rakastan tätä jaksoa. Voisin katsoa sen heti uudestaan. Tämä on X-komediaa, mutta X-komedia toimii parhaiten, ei vaan ainoastaan silloin kun se ottaa hahmonsa ja tilanteensa tosissaan. Koko absurdi lähtöasetelma toimii siten, että siihen suhtaudutaan normina: nämä ovat toki friikkejä, mutta on heilläkin elämänsä, työnsä ja ongelmansa; mikä ei tietenkään poista sitä tosiasiaa, että kaikki jakson vierailevat hahmot ovat hemmetin outoja aina kaupungin aluksi normaalilta vaikuttavaa sheriffiä myöten. He ovat kuitenkin niin hyvin kirjoitettuja, että kukaan ei vaikuta teennäiseltä tai keksityltä; muutamin oivallisin kohtauksin jokaisen keskeisen henkilön ominaisuudet, luonne, tarina naulitaan paikalleen ja katsoja sympatiseeraa koko tätä sekalaista seurakuntaa koko sydämestään.

Ei tietenkään haittaa, että näyttelijöinä on mukana osaavia tyyppejä. Vincent Schiavelli on aina mahtava, ja Twin Peaks -bongarikin voi taas laittaa ruksin listaan kun Michael Anderson on mukana. Ei tosin puhu takaperin tällä kertaa. Mutta silti - perin kummallinen on se outo sympaattisuuden aura joka ympäröi Humbugia. Olin ensin aikeissa kirjoittaa, että jakso on outo, mutta ei se ole. Tai ehkä juuri se tekee tästä oudon - tämän pitäisi olla nyrjähtäneisyydessään mitä vinksahtanein, mutta ei. Hyviä henkilöitä, lämminhenkisiä kohtauksia, oivaltavaa huumoria. Muutamassa kohdassa nauroin ääneen - sitä paitsi Scully on koko jakson ajan aikaansaavempi, rivakkaotteisempi ja ylipäätään osaavampi agenteista (hänen torakkatemppunsa on täyttä timanttia). Täydet pointsit, ja kakkoskauden ykkösjakson paikka on nyt kyllä lähellä tulla napatuksi.


26.9.15

X-Files 2.19: Død Kalm

Oh boy. Vähän tulee sellainen fiilis välillä, että joitakin näitä vanhoja suosikkijaksojaan ei ehkä kannattaisikaan katsoa uudestaan. Død Kalm oli silloin joskus (ja tarkoitan nyt Salaisten kansioiden ihan ensimmäistä esityskertaa Suomessa 90-luvulla) syystä toisesta ihan lempparijaksojani, mutta nyt huomaan siinä lähinnä ongelmia. Otettakoon hyvät puolet kuitenkin ensin. Tunnelma oli kohdallaan. Tyhjillään jossain Norjan rannikosta luoteeseen ajelehtiva puhkiruostunut jenkkiarmeijan laiva on uskomattoman hyvä tapahtumapaikka klaustrofobiselle jaksolle, ja ympäristöstä tiristetään totta vie irti kaikki. Äänimaailmakin on kohdallaan nitinöineen ja kirskahduksineen ja kaikki pienetkin kolaukset kaikuvat seinistä kuin peltikattiloita sataisi asemahallissa. Musiikkiakin riitää paljon tavallista jaksoa enemmän, ja taas kerran huomaan saavani fläsäreitä Mystiin - enkä tiedä onko Mark Snow oikeasti ottanut vaikutteita sieltä, ehkä tässä vain kaikuu 90-luvun alun auraalinen ajankuva. Joka tapauksessa musa toimii taas. Juonessakin on potentiaalia: sotalaiva on jumiutunut merelle paikkaan jossa aika tuntuu kiitävän nopeasti, miehistö vanhenee ihan silmissä ja laiva ruostuu puhki. No sinnehän agenttien on lähdettävä, ja he löytävät norjalaisesta kalastajakylästä sopivasti amerikkalaisen kapteenin, joka ajaa heidät alukselle purtilollaan. Ja sinne poppoo sitten jääkin, tietenkin.

No sitten niitä ongelmia. Ihan ensin, ja kriittisimpänä: voi hyvän tähden sentään niitä ikäloppumaskeerauksia. Mulderin, kapteeni Trondheimin (se amerikkalainen) ja varsinkin Scullyn kohdalla ne vielä jotenkin toimivat, mutta se sotalaivan miehistö näytti olevan osallistumassa zombipileisiin kuminaamareineen. Ihanko nyt oikeasti ei ollut varaa palkata iäkkäitä näyttelijöitä tähän? Toisaalta tämän vielä juuri ja juuri hyväksyy kun selviää, että oikeastihan tuolla laivassa ei kiidä aika, vaan ilmiön aiheuttaa elimistöön kertyvä suola... Laivan vesijärjestelmä on saastunut. Ok, mikäs siinä. Mutta ilmeisesti se sitten ruostuttaa koko aluksen? Paitsi viemäriputket, koska viemärijärjestelmässä kiertävä vesi on vielä puhdasta? Ja koska agentit alkavat ikääntyä heti laivalle saavuttuaan he kai sitten kävivät ensi töikseen hörppäämässä aimo kulauksen raikasta kraanavettä? Äh, ei näitä pitäisi liikaa miettiä. Pidin dramaattisesta melkein-lopusta kyllä. "I think I hear the wolf at the door", kirjoittaa Scully. Kynä putoaa hidastettuna lattiaan. Fade to black. Sarjan viimeisenä kohtauksena tuo olisi ollut mitä emotionaalisin. Mutta kun on vielä seitsemän ja risat kautta jäljellä niin eipä tuo nyt ihan hampaitakiristäen jännittänyt että mitenköhän agentit selviävät...

Sijoittumisesta tänne pohjoiseen Død Kalm saa tietenkin ison plussan. Järjetön otsikkokin varmaan kuulostaa yhtä hienolta Ameriikassa kuin Die Hand die verletzt, vaikkei mitään tarkoitakaan. Norjaa en osaa niin paljon, että dialogin autenttisuutta kommentoisin, mutta se kalastajakylän kapakka oli kyllä hauska: iso Norjan lippu seinällä ja asiakkaina pelkkiä parrakkaita äijiä villapaidoissaan. Asiaa.


25.9.15

X-Files 2.18: Fearful Symmetry

Uh, tämä oli juuri niin typerä kuin muistin. Tämä on niiltä vuosien 2006/2007 uusintakierrokselta mieleenjääneitä jaksoja, mutta valitettavasti juuri siten, että oli ankein mahdollinen. Sääli sinänsä, sillä teaser lupaa hyvää; itse asiassa teaser on tyypillisen korkeaa ja kutkuttavan outoa X-tasoa, ja niiden parhaimpien joukossa sielläkin. Jokin suuri ja näkymätön riehuu öisessä kaupungissa tuhoa aiheuttaen, aamun sarastaessa elefantti kävelee sumusta kohti rekkaa keskellä valtatietä (visuaalisestikin hieno kohtaus) ja myöhemmin sama norsu on yhtäkkiä hengetön - - du dum, alkutekstit kehiin ja tunnelma on vielä pahaa-aavistamattoman toiveikas.

Kaikki menee kuitenkin metsään. Tai no, lähinnä yksi asia menee metsään ja sen myötä koko jakson voi skipata tästedes jokaisella X-maratonilla (järjestän näitä loppuelämäni ajan kymmenen vuoden välein): juoni. Se on loppujen lopuksi aika oleellinen tekijä. Toki Fearful Symmetry sisältää paljon sympaattisia elukoita ja jopa muutaman hyvän Mulder-repliikin, rennon viidakohtavaa musaa ja silleen. Mutta ei voi mitään: juoni kiertelee, kaartelee, sitten Mulder keksii ilman erityistä syytä mistä on kyse (tai no, mikään ei varmistu, joten hänen "alienit tämän teki"-teoriansa ei oikeastaan ole loppupeleissä kovin uskottava, mutta tämä tulkinta kuitenkin jää voimaan) ja sitten, koko ajan, keskitytään jotenkin kaikkeen muuhun kuin siihen mikä teaserissä oli kiehtovaa. Katsojalla on polttavana mielessä esimerkiksi seuraavat kysymykset: Miksi elefantti oli näkymätön? Mistä se ilmestyi? Miksi se raivosi ympäri kaupunkia? Miksi se oli kohta taas näkyvä (ja kaukana maaseudulla)? Miksi yhtäkkiä kuoli? Mikään näistä ei kuitenkaan saa vastauksen puolikastakaan, eikä se tunnu ketään kiinnostavan, kun henkilöhahmoilla on niinkin polttavia ongelmia kuin että a) eläintarha suljetaan ja b) sen johtajan viittomakieltä täydellisesti puhuva (eih) gorilla uhataan huostaanottaa. Että näin. On eri asia jättää juoni avoimeksi (voimallisesti hyväksymäni ja oikein tehtynä suuresti arvostamani ratkaisu) kuin heitellä ilmaan mahtavia pointteja ja sen jälkeen olla täydellisesti palaamatta niihin. Olin jakson puolivälissä tälläkin kertaa niin pitkästynyt että meinasin kirkua. Vain omistautumiseni tämän maratonprojektini täydellisenä suorittamiselle sai minut katsomaan jakson loppuun.

IMDB kertoi että tämä oli käsikirjoittajan ensimmäinen ja ainoa X-jakso. Ei yllätä ei.


20.9.15

X-Files 2.17: End Game

Juuri kun viimeksi pääsin marmattamaan, niin kakkoskauden alussa ollut ilmiö toistui: kaksiosaisen jakson ensimmäinen puolisko ei vakuuttanut, toinen runnoi menemään täysillä. Siis kuten jaksokaksikossa Duane Barry / Ascension, myös tämä End Game oli täyttä timanttia. Okei: Mulderin siskon ei-siskous selvisi jo nyt (klooneja taas...), "Alien Bounty Hunter" nimellä tunnettu terminaattori alkaa osoittaa pysäyttämättömyytensä ja mikä tässä jaksossa kuitenkin oli parasta: emotionaalinen vereslihaisuus. Kaikkia ahdistaa. Mulder luulee tapattaneensa vastapalanneen Samanthan. Hänen isänsä on kylmäkiskoinen mulkvisti. Scully on taas paitsi kaapattu, myös pelkää Mulderin hengen puolesta jatkuvasti ja SE paras kohtaus: Mr. X ja Skinner ottavat matsia Mulderin asuintalon hississä. Mr. X on tähän mennessä osoittanut olevansa tappavan kova, mutta Skinner on paitsi kovempi, myös oikeamielinen, mikä katsojassa saa aikaan suunnattoman onnentunteen. Hyvä jätkä voitti vetämällä vähemmän hyvää turpaan!

Äh, en mä nyt tiedä oikeasti. Itse salaliittojuoni jää jotenkin taka-alalle, siis kyllähän ekspositiota riittää ja vaikka vastauksia saadaan, niin lähinnä mysteerit vain syvenevät. Pointti olikin siinä lamaannuttavassa vainoharhaisessa pelossa taas, se tuntuu näissä jaksoissa olevan parasta. Se ahdistava kauhu joka näistä hahmoista valuu katsojaan. Heidän toimimisensa pakkomielteisen vastuuttomasti mutta oikealla asialla, enimmäkseen. Jep, hyvää settiä. Mitä raadollisempaa (henkisesti), sitä parempaa; se tuntuu olevan minun näkemyksestäni tästä sarjasta vuonna 2015.

Bonushuomautus: jakson käsikirjoitti Frank Spotnitz, ja tämä oli sittemmin viitisenkymmentä jaksoa kirjoittaneen miehen ensiesiintyminen. Hyvä alku.


15.9.15

X-Files 2.16: Colony

Pitkästä aikaa "Se suuri salaliittojuoni" jatkuu, minkä seurauksena vähän pitkästyin. Ei voi mitään - tämä ihmis-alien-hybridiklooneja, muotoamuuttavia tappajia (tai no yksi heitä vasta on; mutta miekkonen tuli sarjaan jäädäkseen) ja kaikkea kohtaan tunnettua epäluuloa kuhiseva juoni alkaa jo nyt tuntua vähän tehdyltä. Ensimmäisellä kaudella tämä oli parhaimmillaan (E.B.E.) loistokamaa, ja vielä tämän kakkoskauden alussa ihan ehdotonta. Mutta nyt katsojille on tarjottu niiiin hyviä yksittäisjaksoja, että katsoisin mieluummin niitä lisää. Arvelin maratonini aluksi, että oli vain nuoren minun keskittymiskyvyn puutetta, etten pysynyt näissä "truth is out there"-jaksoissa mukana kun niihin aina viikkojen jälkeen palattiin, mutta en minä nytkään ollut enää kunnolla kärryillä. Muistan kyllä että tuota vihreää toksista verta tihkuvat kuolemattomat tyypit ovat ennenkin esiintyneet, mutta miksi kumpikaan agenteista, tai kukaan muukaan, ei viitannut niihin ykköskaudella (jaksossa Eve) nähtyihin klooneihin? Scullykin oli ihan huuli pyöreänä siitä että kloonattuja tyyppejä säntäilee ympäri maata mutta onhan hän niitä jo tavannut. Pah.

Tämän sanottuanikin totean, että jaksossa oli hetkensä. Teaser oli totuttuun tapaan hyvä, ja näytti kuolevan Mulderin, mihin kohtaukseen palataan vasta myöhemmin, koska tämä piru on kaksiosaisen jakson alku, ja teaseria seuraa "two weeks earlier"... Puolivälin jälkeen hieman lattea meininki otti kierroksia ja saatiin muutamia oikein hyviä kohtauksia, Mark Snowkin irrotteli lopussa huolella. Ensi kerran tapaamme myös Mulderin vanhemmat - ja shokkikäänteenä myös hänen lapsena abduktoitu sisarensa palaa, mutta muistaakseni tämäkin meni sarjan edetessä jotenkin kamalan monimutkaiseksi. (ei sillä etteikö hänen paluunsa olisi nytkin ollut vähintään epäilyttävä) Ihan elävästi muistan jotain myöhemmän kauden jaksoa katsoneeni jossa Samantha esiintyi ja ajatelleeni että hitto kun en yhtään ole enää perillä että kuka on mikäkin. No, sitä odotellessa. Jotenkin ohimennen hoideltiin tuo koko sisaren paluu ottaen huomioon että se on ollut Mulderin koko henkilöhahmon keskeinen tekijä; ylipäänsä se syy miksi Mulder on mitä on. Tapauksen olisi pitänyt olla mullistava, eikä se ollut sitä sen paremmin katsojille kuin Mulderille itselleen.

Cliffhanger oli kyllä loistava, siitä täydet pointsit. Ja ehkä mielenkiintoisin seikka koko jaksossa oli heti alussa: David Duchovny sai yhdessä Chris Carterin kanssa tarinankehittelykrediitin. Ohhoh!


13.9.15

X-Files 2.15: Fresh bones

Tästä jaksosta oli jäänyt elävästi mieleen se kohtaus jossa Scully on yksin autossa hautausmaalla ja alkaa raapia kämmeneensä voodoo-orjantappurasta saamaansa nirhaumaa. Fucking hell mutta se on hienosti tehty ja karmea. Haitilainen voodoo on siis päivän sana, ja kun todellisia uskontoja käsitellään on aina vaarana mennä jotenkin korniksi (esimerkiksi ykköskauden surkeimman jakson Shapes intiaanikohtaukset), mutta toisaalta Fresh bones ei onneksi niinkään uppoudu todellisiin rituaaleihin tai uskonnollisiin menoihin sinänsä, vain seurauksiin ja vaikutuksiin. Juoni on ihan oikeasti hyvä. Mukana on jopa (edelleen tai taas) ajankohtainen siirtolaiselementti, kun keskeisenä tapahtumapaikkana on haitilaisten maahanmuuttajien säilömiseen käytetty armeijan leiri, ja sieltä saadaan normaalille X-menolle poikkeuksellinen poliittinen tausta kaikelle tapahtuvalle. Henkilökohtainen muuttuu poliittiseksi, kosto lankeaa niille jotka sattuvat edustamaan samaa kuin joku toinen. Maahanpyrkijöiden kohtelu on epäinhimillistä, ja armeijan leirin sisällä kaikki tapahtuu julkisuuden ja jopa ihmisoikeusjärjestöjen silmien ulottumattomissa. Herra X käväisee sanomassa yhden ikimuistoisimmista X-File-sitaateista: "In case you haven't noticed, mister Mulder, the Statue of liberty is on vacation." Tämä oli aikaa ennen 9/11:ta kun primetime-sarjat saattoivat vielä kritisoida amerikkalaista isänmaata kovin sanoin. Niin ne ajat muuttuvat.

Fresh bonesin avaava teaseri on hienojen X-teasereiden joukossakin yksi hienoimpia ja imaisee kyllä täysillä mukaansa. Kuvasto on koko jakson ajan groteskia ja jotenkin nyrjähtänyttä (kulhollinen toukkia, vertavuotava kinkunsiivu, erilaisia eläimenraatoja ja ties mitä), tunnelma on veitsenteräinen melkein alusta loppuun asti; koska tapahtumat ovat rajuja, ennakoimattomia ja jotenkin unenomaisen kauheita, on katsoja jatkuvasti tietoinen siitä että mitä tahansa voi tapahtua. Musiikki on sopivan häiriintynyttä sekin. Jo tämän retrospektiivin alussa lupasin bongata kaikki kissat, ja vasta nyt tuli toinen: parikin kertaa esiintyvä sympaattinen naukuja, joka on jopa juonen kannalta oleellinen. Täydellistä tavaraa ihanan karmeaa loppua myöten. En kaipaa yhtään sitä ufosalaliittomeininkiä niin kauan kuin yksittäisjaksot ovat tämän ja viimekertaisen luokkaa.


7.9.15

X-Files 2.14: Die Hand die verletzt

Kakkoskauden ensimmäinen neljännes oli puhdasta timanttia, mutta seitsemännestä jaksosta lähtien taso on ollut vähän kiikun kaakun... Hyvissäkin jaksoissa (kuten Red museum) on ollut omat huonot puolensa, mutta nyt kolahti, vihdoin! Saatananpalvonta on tällä kertaa aiheena, ja on jotenkin hupaisa bongata missä vaiheessa mikäkin paranormaali trooppi tulee sarjassa käsitellyksi. Yllättävän pitkään saatiin odottaa tätä, mutta onpa tehty huolella, ja huomasin myös että tietty satiirinen ote alkaa jo näinkin varhaisessa vaiheessa X-Filesiin pesiytyä. Se ei haittaa kun se on tehty hyvin, ja nyt tosiaan ovat takuutekijät asialla: käsikirjoittajaduo Morgan & Wong pitää traagisen, morbidin, koomisen ja piinaavan balanssia hyppysissään kerrassaan mestarillisesti kun pikkukaupungin (but of course) high schoolia hallitsevat saatananpalvojaopettajat (!) alkavat menettää otettaan asioista joita luulivat hallitsevansa. Siansikiöitä oppilailla leikkauttava biologianmaikka on poikkeuksellisen onnistunut hahmo, ja hänen uhririittinsä aidosti karmivia. Iso plussa ohjaaja Kim Mannersille, jonka kamera-ajot, makrokuvakulmat, hämärää leikkaavat valokeilat ja muut alkavat olla jo siinä rajoilla että menevät tyylikikkailun puolelle... Mutta eivät sitten ihan mene kuitenkaan. Mark Snow irrottelee musapuolella estottoman Manaaja-henkisesti, kuten kuuluukin.

Kerta kaikkiaan, Die Hand die verletzt oli timanttinen jakso (mutta ihan ei selvinnyt miksi otsikko on saksaksi), ja sitäpaitsi sisältää Mulder-lauseen josta tuli minun ja muinoisen avopuolison välinen heitto vuosikausien ajaksi. "The Night Chicago died?" ehdottaa Fox kun paikallinen sheriffi epäilee nuorison kuunnelleen "devil musicia". No ei se nyt näin kerrottuna niin hauska ollut. Mutta täydellisesti ajoitettu sammakkosade jaksosta löytyi ja liikuksiva siansikiö, ja tarpeeksi hyvää dialogia pitämään katsojan tyytyväisenä. Jakson ikäkin näkyy hauskasti: Scully etsii kyllä dataa jo tietoverkosta, mutta kirjastossa agentit selaavat vielä kortistoa. Sympaattista.