19.1.05

Valokeilassa

Lähikaupan kassa suisti minut raiteiltani kun olin ostamassa ruisleipää. "Olit lehdessä tässä yks päivä." En voinut kuin myöntää, enkä tietenkään jättää hetkeä siihen. Päädyin nokkelana supliikkimiehenä kertomaan anekdootin itse haastattelutapahtumasta ja ulostuessani kaupasta tajusin elämäni nyt peruuttamatta muuttuneen. Tämän kokemukseni varjolla minä olen siirtynyt kategoriasta "tavallinen tallaaja" hienompaan joukkoon, "julkkikset". Yhtäkkiä ymmärrän niitä taivaidemme valona tuikkivia tähtösiä, jotka eivät kykene enää suorittamaan päivittäisiä maito-, piirakka-, tai kukkakaaliostoksiaan koska heidät tunnistetaan kaikkialla. Salaisuuden verho on heidän yltään nyt minun näkökulmastani poistunut. Olen vapautunut.

Eilen sain kaksi hyvin yllättävää sähköpostia, joiden molempien aiheena oli enemmän tai vähemmän Silmänkääntövankila. Vielä nytkin, jo reilusti yli vuoden tätä kirjoitettuani, tuntuu joskus hullulta tiedostaa selvästi se, että ihmiset todella lukevat tätä. Saavat ajatuksia. Se on nautintoa herättävällä tavalla hermostuttava tunne; vai pitäisikö sittenkin sanoa hermostuttavalla tavalla nautinnollinen? Onko näillä ilmaisuilla mitään eroa vai katoavatko ne tyhjänpäiväiseen jatkuvasti harjoittamaani pseudosemantiikkaan kuin fasaani puskaan? Älkää vastatko, ei teidän tarvitse ja minä tiedän sen kyllä.

Ja lopuksi. Tämä kuva (se mikä klikkaamalla paljastuu, ei tuo pieni!) on varmaankin jo kiertänyt internetin kahdesti siinä vaiheessa kun pääsen siihen itse käsiksi, mutta jaan sen kanssanne silti. Ensivaikutelmahan tästä on nauru, hauskaa. Mutta kun asiaa alkaa tarkemmin miettiä, hymy hyytyy. Tämä on todellisuutta vuoden 2005 Suomessa. Joko kyynelten virran ymmärtää? Exme pisti tämän sähköpostiini, tattista!








Ei kommentteja: